Cjene Facebook akcija su pale za više od 20 posto, nakon što je kompanija objavila najsporiju stopu rasta korisnika, uz zastrašujuće upozorenje da će njen rast prihoda značajno usporiti.
Pre objave izuzetno loše zarade za drugo tromjesečje, cjena akcija Facebooka je bila 217,50 dolara (što je rekordno visoko), ali je pala na oko 172 dolara nakon objave finansijskih rezultata. Ovo predstavlja pad tržišne kapitalizacije od oko 123 milijarde dolara.
Postoji pet velikih razloga ogromnog pada vrednosti Facebookovih akcija:
Najsporija stopa rasta korisnika – broj mjesečnih korisnika Facebooka porastao je samo 1,54 procenat, u poređenju sa 3,14 posto tokom posljednjeg kvartala. Broj dnevnih aktivnih korisnika je imao još sporiji rast sa 1,44 posto, u poređenju sa 3,42 procenta u poslednjem kvartalu.
Smanjen broj korisnika u Evropi, stagnacija u SAD i Kanadi – Facebook je prvi put zabilježio pad mjesečnog broja korisnika u Evropi, sa 377 miliona na 376 miliona. Kompanija stagnira na 241 milionu u SAD-u i Kanadi, nakon sličnog pauziranja na 239 miliona u četvrtom tromjesečju 2017.
Ovo su dva najprofitabilnija tržišta za Facebook, gdje se ostvaruje zarada od 25,91 dolara po korisniku u Sjevernoj Americi i 8,76 dolara u Evropi. Ukoliko se zarada na ovim tržištima zaustavi, čak i brz rast u ostalim svijetskim regionima, gde kompanija zarađuje samo 1,91 dolara po korisniku, neće spasiti Facebook.
Smanjen rast prihoda – prihodi Facebooka porasli su za 42 posto na godišnjem nivou tokom drugog tromjesečja. Međutim, CFO David Wehner je upozorio da bi metrika mogla da se uspori značajno u procentima tokom narednih tromjesečja.
Wehner je istakao da će kombinacija nove kontrole privatnosti i nova iskustva kao što su Stories doprinjeti usporavanju. Ova vjest je ono što je prouzrokovalo da cjene akcija Facebooka padnu sa -7% na -20%.
Privatnost i blagostanje – drugo tromjesečje je donjelo debatu evropskog GDPR-a, koji je prisilio Facebook da promjeni svoju politiku privatnosti i da korisnike navede da prihvataju način na koji kompanija prikuplja podatke o njima. Wehner krivi GDPR za gubitak Facebook korisnika u Evropi.
Ovaj zakon i skandal sa kompanijom Cambridge Analytica doveli su do toga da kompanija mora da poboljša kontrolu privatnosti. Ovo bi moglo da otežati Facebooku da ljude bombarduje ciljanim reklamama ili da svoj sadržaj prikazuje većem broju ljudi.
U međuvremenu, Facebook nastavlja da usvaja filozofiju “Time Well Spent”, uklanjajući clickbait vjesti i loše viralne video klipove koji vode do pasivne upotrebe sadržaja, a za koje studije kažu da su nezdrave.
Prebacivanje fokusa na Stories – Facebook procenjuje da će do 2019. djeljenje putem vertikalnih Stories slajdova premašiti dijeljenje sadržaja putem feedova.
Problem je što bi oglašivači mogli biti sporiji od korisnika u procesu prebacivanja na ovakav sistem. Srećom, Facebook ima veliki broj ljudi koji Stories koriste svakog dana, sa 150 miliona Stories korisnika na Facebooku, 70 miliona na Messengeru, 400 miliona na Instagramu i 450 miliona na WhatsAppu.
Ukoliko Facebook uspije da nađe način da dobro monetizuje Stories, mogao bi da dominira, ali bi mogle proći godine dok ne poraste broj oglašivača i cjena, kako bi se pokrili gubici udaljavanja od “feeds” tehnike.
Izvor: benchmark.rs