Dolaskom toplijeg vremena, a i epidemioloških mjera kojih se valja držati u javnom prevozu, vjerovatno će se mnogi zapitati – moraju li baš automobilom ili javnim prevozom putovati na posao, fakultet ili gdje god požele. Alternativu bismo u ranijim godinama redovno vidjeli u pješačenju ili vožnji bicikla, no oni imaju svoje nedostatke.
Pješačenje je sporo, a pedalanje je nekima naporno i može ih na cilj dovesti oblivene znojem – što je rijetko idealno. Kao odlično se rješenje, napretkom tehnologije i njenim pojeftinjenjem, u posljednjih nekoliko godina pokazalo korištenje električnog trotineta. Ono donosi najbolje od hodanja (jednostavnost, fleksibilnost i dostupnost), vožnje bicikla (brzinu), i električnih vozila (jeftin i ekološki pogon).
Vožnja trotinetom, ako to vremenske prilike dopuštaju, neće vozača umoriti kao ona na biciklu, neće zagađivati okolinou kao prevoz automobilom, eliminisat će probleme gužvi i traženja parking mjesta na odredištu, a trotinetom je moguće doći bilo gdje, kao da idete pješke.
Na test nam je stiglo devet modela koji pokrivaju sve segmente – od najmanjih i najlakših za razbibrigu, preko onih vrlo čestih u gradovima, namijenjenih vožnji do posla i nazad i slično, pa sve do modela koji odskaču prema karakteristikama i zamišljeni su kao prevozno sredstvo za iskusne romobiliste i uživanje u offroad vožnji.
Šta treba znati prije kupovine električnog trotineta?
Kao i prije kupovine bilo kojeg drugog elektroničkog uređaja, i u slučaju trotineta potrebno je prvo provjeriti situaciju na tržištu i upoznati se s nekim osnovnim specifikacijama kako ne biste donijeli pogrešnu odluku. Vjerovatno prva odluka koju ćete donijeti, kada ste već u sebi “prelomili” i uvjerili ostale korisnike porodičnog budžeta da vam električni trotinet treba, jest ona o cijeni koju ste za njega voljni platiti. Za iznos od oko 500 km moći ćete dobiti kakav osnovni model, a one jeftinije od toga ne isplati se gledati.
Kako se raspoloživi iznos novca približava granici od 800 km, tako će i ponuda biti sve veća, a odlučite li malo napregnuti novčanik i izdvojiti do otprilike 1000-1200 eura, tada ćete moći zaista birati među brojnim naprednijim modelima, pa čak i onih poznatih brendova ili s više dodatne opreme, većom nosivosti, amortizerima i slično.
Nakon što odredite koliko ćete otprilike novca uložiti u svoju mobilnost, prije kupovine svakako treba provjeriti podatke o najvećoj brzini koju trotinet može postići, snazi motora, vremenu punjenja baterije i dosegu s jednim punjenjem. Ti podaci, iako objektivno mogu raditi razliku među modelima, ipak su podložni i vlastitim preferencijama kupaca. Nekima nije bitno da se kreću brzinom od preko 20 ili 25 km/h, ostalima je potpuno svejedno je li doseg s jednim punjenjem 10 ili 30 kilometara jer se planiraju voziti na kraćoj relaciji, itd.
Masa vozača i vozila
Međutim, ono što nije uslovljeno preferencijama kod električnih trotineta jest njihova nosivost. Velika većina dostupnih modela deklarisana je na najviše 100 kilograma tereta, pa se gojaznijim vozačima svakako preporučuje provjeriti i taj podatak. Nije problem na tržištu pronaći modele koji nazivno imaju nosivost od 120 ili 125 kilograma, ali ako ste blizu “stotke”, svakako pripazite da ne naletite na kakav model koji podržava samo lakše vozače.
Na umu bi trebalo imati i to da će stvarna autonomija s jednim punjenjem baterije biti manja od deklarisane što se na trotinetu vozi teži vozač, pa su moguća i značajnija odstupanja od fabričkih istaknutih vrijednosti.
Još jedan podatak koji se tiče kilograma, a na koji treba pripaziti jest masa samog trotineta. Prosječno, modeli za odrasle teže negdje između 8 i 15 kilograma, pa ako ćete ga morati često nositi u stan ili kancelariju, pogotovo po stepenicama, svakako pripazite na to da kupite model što bliži donjoj granici tog raspona.
Za teren ili grad
Kad ste odlučili ko će sve voziti vaš budući električni trotinet i prema tome odredili njegovu nosivost, pozornost morate obratiti i na teren po kojem ćete prometovati. Sastoji li se on većinom od ravnih pločnika bez većih rupa ili izbočina, izbor će moći pasti i na neki od modela s punim gumama, čak i manjeg prečnika. Vožnja takvim vozilima bit će u pravilu nešto neudobnija (ako nemaju ugrađene amortizere), i trebat će više paziti na karakteristike puta ispred sebe. Naletjeti na rupu ili izbočinu na trotoaru s manjim točkovima neće biti nimalo ugodno, a moglo bi rezultirati i padom – pa takve trotinete ne bismo preporučili za svakodnevnu vožnju, već za povremeni kraći put ili za zabavu u slobodno vrijeme.
S druge strane, većina testiranih modela nudi pneumatske gume. Njihova osnovna prednost je nešto veća udobnost pri prelasku preko neravnina i mogućnost savladavanja i povremenih makadama ili druge, blaže offroad podloge. Za prijevoz s jednog na drugi kraj grada i slično, najtoplije se preporučuju upravo gume punjene zrakom.
Međutim, njihove prednosti, kad je riječ o udobnosti vožnje, nose i rizik od bušenja guma. Tu prije svega zavisi kakve ćete biti sreće. Situacija s gumama nije mnogo drugačija od one kod automobila: neki vozači napravit će stotine kilometara bez problema, dok će drugi naletjeti na kakav oštar predmet i probušiti gumu na prvoj zahtjevnijoj vožnji.
Zlatna sredina
Ako gledamo tipične karakteristike prosječnog modela električnog trotineta za normalnog korisnika, one bi izgledale otprilike ovako:
- Snaga motora: 250 W
- Prečnik točkova: 8,5 inča
- Autonomija: 20 km
- Najviša brzina: 25 km/h
- Nosivost: 100 kg
- Masa: 13 kg
- Cijena: 780 km
Sve manje od toga bit će u pravilu jeftinije i bliže dječjim modelima te onima za manje zahtjevne korisnike. Podigne li se ijedna od ovih specifikacija na višu razinu, s njome će, očekivano, rasti i cijena, pogotovo ako ćete tražiti modele s amortizerima, LED signalizacijom i regenerativnim kočenjem, pripadajućom mobilnom aplikacijom, gumama za teže terene i slično.
Prilikom odabira modela, kad ste definisali svoje potrebe i mogućnosti, treba obratiti pažnju i na njegovu otpornost na vodu (ako se namjeravate voziti svakodnevno, pa i po manjoj kiši). Isto tako, prije kupovine se uvjerite da vam u blizini postoji servis u kojem ćete moći otkloniti eventualne kvarove, odraditi redovno održavanje i slično. Dostupnost rezervnih dijelova i dodatne opreme kod trgovca ili preko Interneta također ne treba zanemariti.
Motori, baterije, potrošnja
Električni trotinet u pravilu su opremljeni električnim “brushless” motorima snage od 250 W pa naviše. Takav dizajn elektromotora bez četkica daje im veću učinkovitost i bolji odnos snage i mase, a prednosti se očituju i u dužem vijeku trajanja i manjoj sklonosti kvarovima. Motori toga tipa također su i iznimno tihi pa je vožnja gotovo nečujna. U većini modela motor je smješten u naplatku prednjeg (ili rjeđe stražnjeg) točka, što ga čini i “nevidljivim” u dizajnu tih vozila. Također, prednost toga tipa elektromotora je i u tome što omogućuju implementaciju elektronske kočnice, koja ima funkciju regenerativnog kočenja i povratnog punjenja baterije, kao i elektronske blokade motora za zaštitu od krađe.
Trotinet električnu energiju za motore crpe iz ugrađenih litij-ionskih baterija, skrivenih unutar cijevi upravljača ili, češće, u podnožju. Najčešće se radi o baterijskim sistemima od 24 do 48 V, kapaciteti se kreću u rasponu od 5.000 do 10.000 mAh, no napredni modeli mogu imati i veće kapacitete ili dodatne izmjenjive baterije.
Prosječna potrošnja električne energije kod ovih se vozila kreće na razinama od 6 do 10 Wh/km. Preračunato u trošak punjenja, čak i po najskupljoj HEP-ovoj tarifi za kućanstva, teško da ćete uspjeti potrošiti više od jedne marke na stotinu prijeđenih kilometara. Trošak električne energije, dakle, bit će zaista zanemariv, ma koliko se na svom trotinetu vozili.
Kad je riječ o punjenju, ono će se kod većine modela obaviti za 3 do 6 sati na običnoj kućnoj utičnici, pomoću pripadajućih strujnih adaptera, sličnih onima za laptope. Kod modela s većim baterijama, očekivano, i punjenje može trajati duže. Trotinete je u pravilu moguće bez problema napuniti do punog kapaciteta za trajanja radnog vremena ili preko noći.
Probne vožnje
I konačno, prije kupovine trotineta – nećemo vam, znamo, ovdje otkriti ništa revolucionarno – poželjno je model koji vam je “zapeo za oko” uživo isprobati. Mi smo za potrebe ovog teksta testirali sve modele koji su nam stigli i prenijeli vam svoje dojmove, no za potpunu sliku prije kupovine preporučujemo da i sami napravite koji krug.
Probna vožnja može se obaviti u nekim trgovinama, servisima, ali i u agencijama koje trotinete iznajmljuju. Nije rijetka pojava da korisnik odabere nešto za sebe prema specifikacijama pronađenima na Internetu ili recenzijama, a kad na njega prvi put stane, jednostavno osjeti da “nije to to”.
Moguće je da će nekima pojedini modeli biti preteški, drugi prelagani ili prespori, ili da će se potencijalni romobilist jednostavno bolje osjećati na nekom drugom modelu, a ne onom koji mu je preko ekrana izgledao idealan. Nisu svi tipovi idealni za sve pa bi odluku o kupovini trebalo donijeti tek nakon što ste barem kratko testirali kako vam odabrani trotinet “leži”.
Testirani modeli
XIAOMI M365
SPECIFIKACIJE
- Masa: 12,5 kg
- Nosivost: 100 kg
- Prečnik točkova: 8,5”
- Snaga motora: 250 W
- Autonomija: 30 km
- Garancija: 24 mjeseca
- Cijena: 750 km
Kada bismo morali što kraće i jednostavnije opisati Xiaomijev osnovni model električnog trotineta, rekli bismo da je on “Golf među trotinetima”. M365, ili ponekad nazvan Mi Electric Scooter ili Mijia M365, model je koji se najčešće sreće u gradovima, omiljen je među kupcima već više od tri godine, a za njega postoji i pregršt dodataka i razne sigurnosne i druge opreme. Robusne je izrade, čvrstog i uvjerljivog aluminijskog okvira.
Kad je riječ o vožnji, pneumatske gume prečnika 8,5 inča dovoljno su udobne za sve ravnije površine i povremeni pažljivi silazak s pločnika preko ivičnjaka, no veće neravnine na tlu ipak ćete morati amortizovati koljenima. Za desetak sekundi M365 ubrzat će do najviših 25 km/h, a stiskanjem ručice kočnice prstima lijeve ruke, isto će se tako vrlo brzo zaustaviti. Zasluga je to električne kočnice u motoru sprijeda te mehaničke disk kočnice od zada.
Standardne pneumatske gume koje se s njime isporučuju (dvije na trotinetu i dvije rezervne) glatke su i namijenjene primarno vožnji po asfaltu. Savladat će on i ravnu utabanu travnatu ili zemljanu površinu, no ne očekujte čuda uputite li se bilo kamo izvan čvrste podloge. Prilikom vožnje po kišnim uslovima, ako je ona baš neizbježna, savjetuje se izniman oprez.
Aplikacija Xiaomi Home službeno je rješenje za povezivanje s njihovim trotinetima. Njome se mogu podesiti brojne opcije (razina regenerativnog kočenja, svjetla, i slično) te dobiti detaljne statistike o vožnji. Možda i najkorisnija opcija je elektronska blokada motora, kojom se preko mobitela lako može zaključati vozilo i tako onemogućiti njegovo neovlašteno korištenje. U aplikaciji će napredni korisnici moći vidjeti i detaljnu analizu “zdravlja” baterije, verziju firmwarea i slične informacije. Kako je riječ o najpopularnijem modelu električnog trotineta možda i u cijelom svijetu, na trgovinama aplikacija napredni će korisnici moći pronaći i veći broj neslužbenih aplikacija za njega.
XIAOMI M365 PRO
SPECIFIKACIJE
- Masa: 14,2 kg
- Nosivost: 100 kg
- Prečnik točka: 8,5”
- Snaga motora: 300 W
- Autonomija: 45 km
- Garancija: 24 mjeseca
- Cijena: 1.050 km
Ako bismo osnovni Xiaomijev model električnog trotineta uporedili s Golfom, njegovu bismo Pro inačicu lako mogli okarakterizirati kao “Golfa GTI”, koji je na tržište stigao prošle godine. Sve napisano vezano za robusnu aluminijsku šasiju, pouzdanu i uvjerljivu izvedbu, korisnost mobilne aplikacije te uopšteno dojam koji ovaj trotinet ostavlja, mogli bismo jednostavno ponoviti iz opisa osnovnog modela M365. Za inačicu Pro, ipak, trebat će dodatno izdvojiti koju marku više, pa pogledajmo šta se za taj iznos dobija, i koliko ispunjavanje nekih dodatnih potreba kupaca može opravdati višu investiciju u elektromobilnost.
Xiaomi M365 Pro teško je, površnim pogledom, razlikovati od osnovnoga “ne-pro” modela. Tek kada ih stavite jednog pored drugog ističe se oko 4 centimetra duža šasija modela Pro. Ona je sada kuća gotovo 70% većoj bateriji (474 u odnosu na 280 Wh), koja omogućuje oko 50% više nominalnog dometa (45 umjesto 30 kilometara). Pet centimetara duža i nekoliko milimetara šira podnica znači i nešto komforniji smještaj nogu, uz manju opasnost od stajanja na zabranjenom mjestu – ne čvrstom stražnjem blatobranu. Upravljač je kod Pro inačice 4 centimetra viši.
Tu je i snažniji elektromotor, koji sada nudi 300, umjesto 250 vata nazivne snage. Svakako, sve to znači i kompromise. Primarno tu mislimo na skoro 2 kilograma teži trotinet i vrijeme punjenja baterije od čak 8-9 sati, umjesto 5-6 sati kod slabije inačice.
Kad je riječ o vožnji, već na osjećaj svako će shvatiti kako je M365 Pro snažniji i da nudi bolje ubrzanje. Prednji točak čak zna i proklizati prilikom naglog kretanja ili ubrzanja, pogotovo premjesti li vozač svoje težište nešto više unazad. Najviša brzina ovdje je također ograničena na 25 km/h, no do nje se stiže koju sekundu ranije. U trci ubrzanja koju smo odradili testirajući ove modele, Pro je ostavio osnovni model iza sebe desetak metara, nakon čega su oba dostigla limite i ostala na istom razmaku sve do cilja.
Još jedan detalj koji Pro model čini privlačnijim jeste ugrađeni informacijski LED ekran. Na njemu je u svakom trenutku moguće vidjeti odabrani način vožnje, stanje baterije, trenutnu brzinu kretanja, a tu su i kontrolne lampice za svjetla, Bluetooth vezu, te one za upozorenja u slučaju automatske detekcije kvara na elektroničkom sistemu.
MS ENERGY NEUTRON N1
SPECIFIKACIJE
- Masa: 12,5 kg
- Nosivost: 120 kg
- Prečnik točka: 8”
- Snaga motora: 250 W
- Autonomija: 22 km
- Garancija: 12 mjeseci
- Cijena: 650 km
Ulazni model električnog trotineta pod markom MS Energy predviđen je da bude priručno sredstvo za kretanje gradom na primarno kraćim relacijama. Zahvaljujući vrlo kompaktnim dimenzijama i odličnom, robusnom zglobnom mehanizmu, jednostavno ga je preklopiti, u nekoliko poteza sklopiti i ručke upravljača, te ga tako smjestiti u vrlo malen prostor.
MS ENERGY NEUTRON N2 PLUS
SPECIFIKACIJE
- Masa: 14,2 kg
- Nosivost: 120 kg
- Prečnik točka: 10”
- Snaga motora: 400 W
- Autonomija: 35 km
- Garancija: 12 mjeseci
- Cijena: 1050 km
Neutron N2 Plus, iako se brojčanom oznakom smjestio između modela N1 i N3 iste marke, svojim karakteristikama, ali i cijenom, svrstava se u sami vrh ponude marke MS Energy. Takvim se pokazao i na našem testu, na kojem nas je impresionirao kvalitetnom izradom i brzinom.
Za razliku od svih drugih trotineta koje smo imali prilike isprobati, ovaj se model ističe magnezijskim dijelovima šasije, uz one uobičajene, aluminijske i plastične. Veliki točkovi prečnika 10 inča, gume punjene zrakom te prednji amortizer, ovaj će model dodatno učiniti vrlo udobnim za vožnju, čak i na dužim relacijama te će lakoćom savladavati neravnine, ivičnjake i otprilike sve prepreke na koje bi u gradskoj vožnji mogao naići.
Izvor: bug.hr