Suosnivač i trenutačni direktor Twittera Jack Dorsey objavio je, a gdje drugdje nego na Twitteru, da će ova društvena mreža od sljedećeg mjeseca uvesti potpunu zabranu svakog plaćenog političkog oglašavanja. Odluka će zahvatiti apsolutno sve oblike političke plaćene promocije i odnosit će se na cijeli svijet.
Kao osnovni razlog za ovakvu odluku Dorsey navodi njihovo vjerovanje da bi doseg politički poruka trebao biti “zarađen”, a ne plaćen. Drugim riječima, političari i stranke koji svojim djelovanjem prikupe veću sljedbu na Twitteru automatski će svojim objavama moći dosegnuti i veću publiku – i taj proces, smatraju, ne smije biti kompromitovan količinom novca koju određena politička opcija ima na raspolaganju.
We’ve made the decision to stop all political advertising on Twitter globally. We believe political message reach should be earned, not bought. Why? A few reasons…?
— jack ??? (@jack) October 30, 2019
U Twitteru su do ove odluke došli i ne želeći se “petljati” u izborne procese, kako u SAD-u tako i u ostatku svijeta. Političko oglašavanje ima velik utiecaj na birače i posljedično na živote miliona ljudi, a nove tehnologije poput deepfakea ili mikro-targetiranja publike predstavljaju dodatne izazove u ublažavanju oglasa. Jednako tako širenje lažnih vijesti putem plaćenih oglasa je sve češće i perfidnije. Dorsey poručuje kako se nada da će njihov mali doprinos donijeti do “pročišćavanja” komunikacije, ali i da ovaj korak neće donijeti ograničavanje slobode govora – već samo do nemogućnosti plaćanja za veći doseg političkih poruka.
A Facebook?
S druge strane, Facebook nastavlja s praksom kao i do sada. Mark Zuckerberg prije nekoliko je dana bio na “ispitivanju” u Kongresu prilikom čega je upitan smiju li političari na njegovoj platformi platiti oglas u kojem se nalaze očito lažne tvrdnje. Na to je on, na iznenađenje mnogih, odgovorio da – smiju, te da se oglasi na Facebooku ne ublažavaju na isti način kao i ostale objave, tj. da ih njihovi “fact-checkeri” ne provjeravaju prije objavljivanja.
Izvor: bug.hr